Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud promo materiály o nové rockové opeře KLADIVO NA PÝCHU hovoří ve smyslu, že u podobně propracovaných záležitostí se většinou jedná o vrcholné dílo autorské tvorby, přičemž jde o metu, na kterou nelze pomýšlet bez rozsáhlých skladatelských, hráčských, potažmo životních zkušeností, dá se s tím bezesporu souhlasit. Pokud tedy hovoříme o kusu v diskografii autorů ojedinělém, protože příkladů, jak to dopadá, když se podobná dílka tvoří pravidelně a do mrtě vyždímají toho kterého interpreta, máme kolem sebe dost a dost.
O kvalitu KLADIVA NA PÝCHU se však rozhodně nebylo třeba obávat, neboť autorský tým Miloš Bešta/Jan Petričko (jinak samozřejmě tvořící pro klatovský ASMODEUS) je sehraný a má už pořádný kus práce za sebou. Není proto žádným překvapením, že všechny potřebné atributy ke kvalitnímu poslechu, jsou na svých místech. Slušný sound (jako v případě domovské kapely, tedy co studio exAVIK dovolí), jisté hudební výkony, solidní pěvecké obsazení z regionu, a rovněž tak s regionem spojený příběh. Nabízejí se tedy jen samé oslavné ódy, ovšem věc má pochopitelně i pár háčků.
Začněme dějem, který zastřešuje temný příběh z 16. století, vycházející ze skutečné události. Dívka očaruje šlechtice-hejska, ten se jí chce pomstít, z minulosti se vynoří staré křivdy a vše samozřejmě neskončí žádným happyendem. Tedy nic, co bychom v různých obměnách již neslyšeli od jiných. Třebaže však bylo téma čarodějnictví zpracováno již nesčetněkrát, tady místní atraktivita a další zápletky v ději přinášejí plusové body.
Rovněž tak práce textaře Petrička, který pro své vyprávění zvolil tu těžší variantu a příběh posouvá pomocí rozhovorů samotných protagonistů přímo v písních, zaslouží pochvalu. Libreto stojí pevně na nohou, ovšem ač nejsem žádný mravokárce ohledně přízvuků v češtině a bez problémů vydržím i nějaké to protahování krátkých slabik, tady je pár míst už opravdu za hranou (např. v jinak povedené skladbě „Možná je tak čistá“, kde zazní třeba i „…hrozba inkvizice číhá za rohééem, jsem nahý před bohééem…" atd.).
S protahováním souvisí i někdy zvláštní frázování účinkujících, slabikování proti češtině a zřejmě i jistá nevyrovnanost jejich pěveckých výkonů. Je zvláštní, že ten samý zpěvák či zpěvačka mohou v jedné písni předvést naprosto suverénní výkon a v jiné zaškobrtnout. Nevím, jaké jsou dosavadní zkušenosti účinkujících s češtinou, avšak v práci s ní a s frázováním jako takovým lze spatřovat největší smítko na kráse KLADIVA NA PÝCHU. A možná ještě v některých si až příliš podobných hlasech.
Co naopak žádnou vadu na kráse nemá, to je hudební složka, kterou můžeme ve zkratce nazvat „Miloš Bešta v průběhu času“. Vývoj, kterým jeho tvorba prošla, se odráží v celém kompletu, narazíte tak na „umírněný thrash“, metal, rock, balady, typické vyhrávky a sólíčka pod zpěv, křehké části, něco středověkých nálad, prostě co vás jen ohledně ASMODEA či projektu A+ napadne. Nejsilnější se mi jeví druhá polovina prvního CD v podobě kelťárny „Přání mé je úkol tvůj“ s moc pěknou odpovídačkou v refrénu, temná brnkačka „Vlk a bojovnice“ s ženským kontrem a především pak nádherná balada „Těžké křídla nejistoty“. To jsou chuťovky, jak mají být.
Již mnohokráte jsme na těchto stránkách chválili odvahu Miloše Bešty dělat věci po svém. I jeho rocková operace takovou pochvalu zaslouží, nehledě ke skutečnosti, že to všechno nekončí jen u recenzovaného dvojCD, ale bude mít živé divadelní pokračování (blíže viz rozhovor). Divák si tak bude moci vychutnat zrežírované představení se vším všudy, tedy i s vizuálním složkou. Zatím tedy především na domácí půdě, ale už se pomalu klubou i další místa a města.
Vzhledem k tomu, jaký obdiv chovám ke každému, kdo se v našich končinách a podmínkách pokusí o podobné, ve všech směrech neuvěřitelně náročné dílko, po mně tentokráte bodové ohodnocení nechtějte.
1. CD1:
2. Overtura – úvod do prvního dějství
3. Zamilovaná
4. Srdce, duše, klín
5. Kdo oči a uši máš
6. Jen ty (moje ústa líbat smíš)
7. Strach versus nadšení
8. Hetliny hořké slzy
9. Možná je tak čistá
10. Přání mé je úkol tvůj
11. Vlk a bojovnice
12. Těžká křídla nejistoty
13. CD2:
14. Olej do ohně – úvod do druhého dějství
15. Čichám čachry na Čachrově
16. Dvojice u svíce
17. Soud
18. Slíbil jsem, že přijdu
19. Co ji nutí do spiknutí
20. Život za život
21. Když ďábel šeptá
22. Jidáška mlčí – poslední dotek
23. Den popravy
24. Tři rány Jobovy
Diskografie
KLADIVO NA PÝCHU - Rocková opera (2019)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2019 Vydavatel: Magick Disk Musick Stopáž: 85:05
Přivést na svět rockovou operu je jistojistě věc náramně náročná a samozřejmě ještě o to více, chcete-li aby vaše dílo mělo hlavu a patu, smysl a hlavně náležitou úroveň. Obzvláště poslední charakteristika je myslím laťkou, přes kterou se dostanou opravdu jen ti nejlepší. Autorská dvojice Miloš Bešta a Jan Petričko se mezi takové mohou směle počítat, neboť jejich aktuální počin na tomto – v domácích končinách poměrně málo oraném – poli snese bezpochyby i ta nejpřísnější měřítka. Jedinečná příchuť Beštovy autorské tvorby, čítající i „povinně“ úžasný ústřední motiv, vrcholící v „Těžkých křídlech nejistoty“ (mimochodem, druhá půle prvního cédéčka je proto i z mého pohledu vrcholem celé nahrávky), téměř dokonalých devadesát minut hudebního děje plného spousty smyslných epizodních odboček a Petričkovo libreto, to je vskutku něco, co ve vás musí zanechat hlubokou stopu, ať už jste kdysi vzhlíželi k „Jesus Christ Superstar“ či ne. Pevně doufám, že slibované živé provedení zážitek z téhle nahrávky povýší ještě o další stupínek.
21. ledna 2020
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
bohuš
10 / 10
Miloš Bešta se tímto ukázal jako Pan Umělec. Podle mě je to opravdu jeho nejlepší dílo. A o panu Petričkovi si myslím totéž.
Krása střídá nádheru. 11/10
Teď mě akorát mrzí, že jsem toto nezaregistorval dřív, a tudíž nemohl vidět live.
Btw představení lze celé vidět na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=yyPRAGboA_c&t=1439s
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.